O meni

Moja fotografija
Diplomirani biolog, naučna novinarka, naučni komunikator, edukatorica, BA ruski jezik i književnost, MA komparativne književnosti, fact-checker. European science journalist of the year 2022 - drugo mjesto. WHO infodemic manager certifikat i Health metrics Study design-Evidence based medicine trening.

utorak, 24. veljače 2015.

Komercijalno arhiviranje prošlosti-jugonostalgija

Ohrndalo Bijelo dugme jošte crpi jugonostalgiju


U naše rječnike brzo je ušao termin „jugonostalgija“, koji je trebao etiketirati sve one koji su kritikovali politike novonastalih ex-Yu država, ali je ubrzo postao stankovićevski „žal za mladost“ i marketinški trik za prodaju raznih džidža i traljave muzike. Tako je ovaj val početne subverzivnosti evoluirao u kič, kojeg više ni pas s maslom ne može progutati. Legenda kaže da je termin nastao negdje u tuđmanovskoj Hrvatskoj, mada nije isključeno ni to da je možda nastao u miloševićevskoj Neo-Krnjoj-Jugoslaviji. Tih turbo devedesetih, govoriti o Jugoslaviji znaćilo je staviti vlastitu glavu na panj i sebi zatvoriti sva vrata iza kojih se moglo makar malo zaraditi. Biti jugonostalgičar onda značilo je biti pobunjenik, pripadati avangardi i strahovati za svoj život. Termin je jednoznačno upućivao na sve one koji su se protivili raspadu Jugoslavije i koji su govorili kako se u toj „Titinoj Jugoslaviji“ mnogo bolje živjelo. Ti i takvi jugonostalgičari su zaista bili element koji je mogao potkopati planove novonastalih državnih tvorevina, međutim, to se nije dogodilo. Ipak, mit o „Titinim vremenima“ jošte živi i postojan je kano klisurina.

„Nostalgija“ to mu ga dođe na ovim stranim jezicima nešto kao kod nas „čežnja“. „Jugonostagija“ će, prema tome, biti „čežnja za Jugoslavijom“. Znate, to je ona čuvena priča o crvenoj knjižici sa kojom se svugdje moglo putovati, ona priča da se moglo zaspati na klupi u parku, o JNA druženjima, o tome kako je svak poštovao svakoga, o socijalnoj pravdi,  o Trstu po farmerke, rokenrolu i urbanosti. Ova priča se toliko vrtila i gotovo da je svaka televizija imala neku seriju ili talk-show na ovu temu u kojoj se lamentiralo nad državom koja više ne postoji i tome kako nam je bilo lijepo u njoj. U Bosni se uvriježio i izraz „Titin vakat“. Kako je ponavljanje jedan od načina građenja komičnog, tako se i fenomen jugonostalgije od početnog subverzivnog impulsa pretvorio u sopstvenu parodiju. Jugonostalgija je svedena na čežnju za klupom i crvenom knjižicom.
Cijela priča koja je trebala kritikovati mane novonastalih sistema suzila se na patetičnu, jeftinu i licemjernu nostalgiju za onim što je izgubljeno. Isti oni ljudi koji se nisu nimalo pobunili kada su mobilizirani da puškama ubrzaju raspad  Jugoslavije, danas pričaju o crvenoj knjižici, koncertima i klupama. Ono što je imanentno ovoj jugonostalgiji jeste njena nadojenost kičem i korištenje istog tog kiča kao reklame. Sa dolaskom najdemokratičnijeg medija, interneta, svako je mogao reći šta ga i gdje boli te postaviti slike proizvoda iz doba „Juge“. I, umjesto kritike društva, jugonostalgija je gotovo preko noći postala banalnost. Javile su se stranice koje su donosile fotografije jugoslovenskih proizvoda, uglavnom su to bile razne jugoslovenske kopije svjetskih brendova, poput „Ovokata“ (inačice „KitKata“), „Eurokrema“ (umjesto „Kinderlade i Nutele“), „Juge“, „Fiće“, „Boljeg života“, „Bijelog dugmeta“ (vjerovatno jugoslovenski Rolingstonsi). Jugoslavija je imala sve svoje proizvode, od igle do lokomotive i ti su prozvodi možda bili loše kopije originala, ali to Jugoslovenima nikad nije smetalo jer se uvijek moglo „otići u Trst po farmerke“. Jugoslavija je mogla proizvoditi sve ono što je Jugoslovenima bilo potrebno, bila je ekonomski nezavisna od kapitalističkog Zapada i istovremeno bogatija od zemalja Varšavskog bloka. Jugoslavija je živjela san Nesvrstanosti. Prosto nas sad čudi kako se ta država raspala kad je bilo toliko dobro. Arhiviranje prošlog vremena na internetu, po kućama i ulicima je bolest koja arhivatorima ne dozvoljava da krenu naprijed. A uzrok ove bolesti arhiviranja jeste želja da se život živi u kontinuitetu, a ne u fragmentima. U trenutku kada se svjetovi raspadaju, ljudi se hvataju za lijepa sjećanja.  S te strane gledano, fenomen jugonostalgije je razumljiva reakcija na sliku svijeta koji se raspada. Međutim, problem sa ovim vidom skupljanja fragmenata prošlosti jesu određene nuspojave, koje su uništile ideju jugonostalgije posprejavši je zlatnim prahom, roze šećernim mrvicama i mirisom ljubičica iz pjesme „Druže Tito, ljubičice bijela“.


Sve više mladih ljudi, koji nisu ni rođeni u Jugoslaviji ima simptome jugonostalgije. To je ono što antropolog Arjun Appadurai u svojoj knjizi „Modernity All Large: CulturalDimensions of Globalization“ „armchair nostalgia“, odnosno „nostalgija iz fotelje“ koja se odnosi na osjećaj nostalgije bez proživljenog iskustva. Ipak, prava „armchair nostalgia“ prema Appaduraiu podrazumijeva i odsustvo kolektivne svijesti, što nije slučaj sa jugonostalgijom, ali u nekom širem obliku, pojam se može primjeniti i na nove naraštaje jugonostalgičara.

Problemi jugonostlagije su bili i ostaće banalnost, licemjerje i idejna pornografija. Nedostatak subverzivnosti, kritike i ironije je od fenomena jugonostalgije napravio Čunga-Lunga žvaku−proizvod koji je simpatično upakovan u šareni papir i veselu sličicu, ali nakon nekoliko sekundi sladunjavosti postaje bezukusan.


 Ova vrsta nostalgije je izričito komercijalna. Ona je proizvod koji vas tjera da kupujete druge proizvode iz iste domene. To je, recimo, kada ljudi masovno počnu nositi majice sa likom Che Guevare, a nemaju nikakve veze sa kubanskom revolucijom. I sad su oni, tobože, subverzivni i bune se protiv kapitalizma kupovinom proizvoda. U slučaju jugonostalgije  novi naraštaji nostalgičara se kunu u Titu, piju kafe u kafićima „Tito“, slušaju „Bijelo dugme“, Đorđa Balaševića, pa čak i Brenu te niz drugih izvođača jer je to muzika iz „Titinog vakta“. Na stranu umjetnička vrijednost i žanr ove muzike. Na stranu to što smo i mi slušali „Led Zeppelin“, „Pink Floyd“ jer je to bila muzika naših roditelja. Stvar je u tome da neko, poput Gorana Bregovića, kupi kajmak zahvaljujući ustajalom proizvodu  i da ohrabruje trošenje. Tako je opet Dugme okupio Brega, i na račun fenomena jugonostalgije i naivnosti publike pokupio koju kintu. Vlasnici kafića koji se zovu „Tito“ nikad nisu gladni, dok omladina koja tu sjedi moljaka za koju marku od roditelja „na kafu“. Ne čeka ih svijetla budućnost, šansa za razumnu karijeru i sigurnost. Stranka koja se registrirala pod etiketom jugonostalgije, kao „komunistička“, vrlo je brzo glasove svojih birača prodala SDA, koja je uz SDS i HDZ potkopala temelje komunističke bivše Juge.


Nema komentara:

Objavi komentar