„Dječaštvo“ (eng. Boyhood)
je igrani film američkog režisera i scenariste Richarda Linklatera u kojem
glavne uloge igraju Ellar Coltrane (Mason Evans Jr), Patricia Arquette (Olivia
Evans), Ethan Hawke (Mason Evans Sr), Lorelei Linklater (Samantha Evans). Film
je doživio premijeru 2014. na Sundance film festivalu i otad je jedan od
najhvaljenijih filmova koji su se pojavili ove godine. Kuriozitet filma je to
što je sniman sa istom glumačkom postavom 12 godina, od maja 2002. do oktobra
2013. te je ovim realnim vremenskim kontinuitetom uspio vjerodostojno prikazati
jedan period biološkog razvoja ljudskog bića. Snimanje filma počelo
je bez završenog scenarija. Svaka godina snimanja ostavljala je formu otvorenom i režiser bi se svake iduće
godine dogovarao sa ekipom oko toga kako dalje. Ova poluimprovizacija filmu
svakako daje šarm, ali predstavlja u isto vrijeme i najslabije dramaturško
mjesto. Od filma „Dječaštvo“ bismo očekivali“da obrati pažnju na sve segmente
razvoja jednog dječaka.Međutim, toga nema. Razvoj seksualnosti je mudro
sklonjen pod tepih, kako bi film ne bi
dobio onu oznaku da nije podoban za sve uzraste. Možda je bilo bolje da je režiser ostao pri
prvobitnoj nakani da film nazove „12 godina“, ali se prepao reakcije velikog
holivudskog tata-mate, Brada Pitta, koji je producirao i glumio u filmu „12
godina ropstva“.
O čemu film „Dječaštvo“ govori?
Već se iz naslova da zaključiti kako govori o odrastanju, o pretvaranju iz
dječaka u tinejdžera, iz tinejdžera u gotovo muškarca. Ko je glavni lik? Iz
naslova bi se također moglo zaključiti da je to mladi Mason Evans Jr. On živi
sa svojom majkom, Oliviom, i starijom sestrom, Samanthom, negdje u Texasu.
Olivia nije završila fakultet, zatrudnila je dok je bila u vezi sa Masonom
Evansom Sr i rastala se od njega. Ona se u toku filma udaje, preudaje,
sastavlja i rastavlja te naposlijetku gorko lamentira nad svojoj sudbinom
kletom u šta joj je prošla mladost. Ako nekome radnja ovog filma ne bude sasvim
jasna, naravoučenije će zasigurno biti jasno „ako jednom udarite glavom u zid,
idite do drugog zida i ponovo udarite glavom“.
U međuvremenu, Mason
otkriva svijet i pravila življenja, dok se Samanthi, Masonovoj sestri, kako
doznajemo iz filma, uglavnom ništa ne događa. Problem sa ovim filmom je upravo
u liku Samanthe. Ona je tu, ali kao da je nema. Što se zbiva sa djevojkom dok
odrasta? Što se to događa u njoj, čemu se raduje, što je čini tužnom? Oko nje
nema nikakve radnje, ona je potopljena u moru banalnosti.
Radnja ovog filma se
dešava usput, kao i život sam, između tačaka životnih lutanja Masonove majke.
Sva dramska motivacija i objektiviziranje radnje i činova junaka su u životu
navodno sporedne junakinje–Olivie. Ovaj film jeste divan, topao, ljudski.
Osvještava univerzalne stvari i nizove događaja kroz koje smo gotovi svi
prošli. Ali, da li je to umjetnost? Život nema okvir. Umjetnost uvijek ima
okvir – bile to korice knjige, ram slike, granice pozornice ili frame u filmu. Umjetnost i jeste
umjetnost jer uokviruje pomno odabrane momente iz života, izdvaja ih u neki ram
i daje im značenje. Međutim, ovaj film kao da oscilira iz, sa jedne strane,
nepostojanja okvira jer, bar na kraju, nema završetak, ostaje otvoren, i, sa
druge strane, pogrešnog odabira izdvojenih momenata za koje nije jasno zašto su
odabrani. Recimo, u jednom trenutku, Mason, kojem je tada svega šest godina, sa
malo starijim drugom, gleda reklame za ženski donji veš, da bi zatim Mason
pokopavao poluraspadnutu pticu u dvorište. Linklater prebrzo prelazi preko ovih
trenutaka, a u isto vrijeme ih diže na pijedestal kao neku vrstu univezalne
mudrosti koju dječak fizički dodiruju, a da je nije svjestan. Ipak, od tih svih
trenutaka, jedan je ipak nadprosječno uspio, i to upravo onaj koji je urađen sa
maksimalnim mogućim stepenom improvizacije, kako je to kasnije izjavio sam
Ethan Hawke. To je trenutak kada su otac i sin na kampovanju i razgovaraju
mogućem nastavku filma „Ratovi zvijezda“jer prenosi neposrednost odnosa između sina i oca te daje realističnost trenutku. Drugi momenat „malih
stvari“ koji u filmu također treba pohvaliti jer je isto tako iskren, mada ne
toliko improviziran kao spomenuti razgovor, jeste također sa kampovanja, kada
otac i sin gase vatru, na vrlo muški način
– uriniraju na pepeo.
Film ne daje nikakva
osvježenja u pogledu fotografije. Sve vezano za rad kamere je već viđeno. Kao
da se cijeli rad filmske ekipe oslonio samo na neobičnost dvanaestogodišnjeg
perioda snimanja. Vidimo lijepe pejzaže, vidimo mnogo vožnje, osjetimo kameru
koja je u kolima ili na kolima, što pojačava realističnost snimanja, vidimo
neobične interijere malih, montažnih kućica, koji su prilično interesatni, ali
to je otprilike sve.
Ipak, ovaj film zaslužuje
jedan veliki aplauz za mladog Ellara Coltrana. On je odglumio Masona Evansa Jr
sa velikom dozom nepatvorenosti. Odabir nekih drugih glumaca je bio relativno loš.
Dok na jednoj strani imamo šarmantnog i mladolikog Ethana Hawkea, sa druge
strane imamo Patriciu Arquette koja na početku filma izgleda kao neka ohrndala grunge mama, a na kraju filma kao baka
vlastitoj deci i mama svome prvom suprugu. Njen iznureni izgled, odabir šminke
i odjeće, zamara publiku. Čak se povremeno ima osjećaj kako su Ethana Hawkea
izvukli iz rokerskog fazona i ležerne odjeće, ubacili ga u neko odijelce sa
kravaticom, natjerali ga da pusti brčiće samo kako bi izvukli Patriciu Arquette
iz njene ostarjelosti i zamorenosti. No, Ethan Hawke i takav izgleda opet bar
15 godina mlađe od Patricie. No, Patriciji više nego dobro stoji uloga
istrošene žene, tako da izgleda kao da nije ni glumila, što joj daje dobre
izglede za Oskara.
Da je ovaj film snimljen
za godinu ili dvije dana i da su odabirana djeca koja bi glumila jednu te istu
ulogu u različitim fazama odrastanja, ovaj film bi bio samo još jedan u moru. Međutim,
produkcija i vremenski period u kojem je sniman, čine ga izuzetnim. Već sada je
sigurno da će ući u istoriju filmografije i da će pokupiti nekoliko Oskara jer
se razlikuje od filmova koje Holivud trenutno nudi. Prva stvar koju treba uraditi kada vam se neki
momak/djevojka sviđa za nešto ozbiljnije jeste upitati sebe kako bi ta osoba izgledala
ako bi joj oduzeli par glavnih fora. Ako je i tada podnošljivo, onda idite
dalje. Šta dobijamo kada filmu „Dječaštvo“ oduzmemo dvanaest godina? Nakon sat
vremena, dobijemo dosadu u kojoj se sve presporo odvija. Ovaj film naročito
postaje mučan za mušku publiku, jer su dečki to već prošli uživo i bilo im je dovoljno
mučno te nemaju snage to još i odgledati. Najdramatičniji trenuci flima su kada
Masona očuh ošiša, kada očuh udari Oliviu i kada isti očuh porazbija čaše i
tanjire za ručkom. Sportski komentatori bi rekli „kakva propuštena prilika“. Da,
kakva propuštena prilika za razvoj dramske napetosti i zapleta. Idući najuzbudljiviji
trenutak u filmu je nekih sat vremena kasnije, kada Mason nalakira nokte.
Šta još reći od filmu
„Dječaštvo“? Da je to film u žanru drame, u kojem nema drame. Da je ocijenjen
kao svjež i interesantan, zgodan film, nešto što se treba pogledati. Ali samo
jednom. Ovakav eksperiment je dobro uraditi, ali ne i ponoviti. Međutim,
ptičica mi govori da Robert Linklater ima namijenu snimiti nastavak, koji bi
pratio Masona od koledža do ulaska u svijet odraslih muškaraca. Nadajmo se da
se Linklater šali.
Nema komentara:
Objavi komentar