Illustration:newyorker.com |
Nerazrješivi
sukob u Šekspirovoj tragediji „Macbeth“
Macbeth
(1606.) je svakako jedna od najpoznatijih Šekspirovih tragedija, ali i jedna od
onih na kojoj Šekspiru najviše zamjeraju. Međutim, prije nego što Šekspira
optužimo za nedosljednosti Macbethu (čuvena problematika Lady Macbeth – da li
je imala dijete ili ne) te za uvođenje nadnaravnih sila koje predstavljaju
značajan momenat u ovom komadu, treba napraviti par kratkih remarki na period u
kojem Šekspir stvara ovo djelo.
Macbeth
je prvi put štampan u čuvenom Prvom folio-izdanju, nakon Šekspirove smrti,
1623. i ovaj štampani tekst obiluje tipfelerima koji otežavaju čitanje teksta.
Međutim, do nas je Macbeth došao upravo preko Prvog folia, kojeg su pripremili
Šekspirovi prijatelji iz glumačke družine, John Heminges i Henry Condell i ne
znamo kako je dramski tekst izgledao „ispod Šekspirovog pera“. Ono što je ipak
zanimljivije za razumijevanje ovog komada jeste godina nastanka i utjecaj epohe
vladavine kralja Jamesa I (Jamesa VI od Škotske, koji je na prijestol došao kao
prvi u liniji nasljeđivanja nakon smrti Elizabethe I, 1603.).
Dakle,
Šekspir piše Macbetha 1606. godine i ta tragedija pripada periodu kasnog
piščevog stvaralaštva – Šekspir umire 23.aprila 1616, na isti datum kada umire
i jedan drugi velikan, Miguel de Cervantes. Želim reći da se greške i „slaba
mjesta“ u Macbethu nisu desile kao posljedica piščevog neiskustva, čak sasvim
suprotno – to je doba kada je Šekspir, duboko u sebi shvatio da ne postoji
hrišćanski dobri Bog. Naravno, to je bio i duh vremena- sjetimo se da je ne
tako davno Henri VIII napravio silovitu reformu crkve u Engleskoj, te da je Šekspirova
era imala svježa sjećanja na progone protestanata pod vladavinom Krvave Mary,
ali i na progone katolika. Zapravo, upravo je 1605. godina bila i godina tzv.
„Barutne zavjere katolika“ („Gunpowder plot“) u kojoj je planirano ubistvo
Jamesa I .
Međutim,
treba se prisjetiti i toga da je James I bio vrlo sklon Šekspiru i bio mu je
pokrovitelj. Pažljivim čitanjem Macbetha, može se naći dosta referenci koje
predstavljaju Šekspirove komplimente kralju Jamesu I. Najočitija referenca na
Jamesa I ( koji je ujedinio Englesku i Škotsku) jeste u Macbeth IV, 1, kada Macbeth vidi Bankov duh i govori
„Jabuke dve i skiptar trostruki“[1]
( u originalu stoji : „two-fold balls
and treble sceptres“), što je referenca na to da je James I vladar Škotske,
Engleske i Irske (tri skiptara) i da je
imao dvostruko krunisanje: u Skonu (Stone of Scone, u blizini Pertha, Škotska)
i u Westminsteru.
Kada
imate tako moćnog mecenu, kakav je Šekspiru bio James I, treba mu podilaziti.
James I je bio praznovjeran i vjerovao je u vještice. Vještičarstvo je James I smatrao granom
teologije, a 1590., nakon boravka u
Danskoj, zemlji sa bogatom tradicijom lova na vještice, kralj James prisistvuje
(i svojim prisustvom podstiče) suđenje vješticama u North Berwicku
(Škotska). U ovim procesima nekoliko
ljudi je osuđeno za vještičarenje, uključujući i Agnes Sampson, „The Wise Wife
of Keith“, ženu koja se bavila narodnim
liječenjem. Uzalud je Reginald Scot, član Parlamenta, napisao raspravu o kojoj
pokazuje kako vještice ne postoje (1584.), jer je James I 1597. izdao svoju Daemenologie u kojoj pokazuju svu strast
svog vjerovanja u iracionalno, nadnaravno i vještice.
Ko je
jedan pisac da se suprotstavi mišljenju kralja i to kralja koji ga pomaže?
Šekspir koristi motiv vještica, koji vuče još iz antičkog doba (Mojre,
„Suđaje“) kako bi unio ono što je prava tema komada Macbetha – sukob između
želje za vlašću („volja za moć“, kako je to Nietzche lijepo sročio) i
mogućnosti.
Dakle,
Macbeth je djelo zrelog genija, pjesnika-dramskog pisca koji razmišlja o metafizičkom
i gradi užasan lik zločinca, sa kojim mi, međutim, suosjećamo. Kako je moguće
suosjećati i gotovo se identificirati sa anti-junakom, zločincem, kakav je
Macbeth, a nemati tu vrstu veze sa likom kakav je, recimo, Richard III? Postoji nekoliko razloga zbog koji je ovo
moguće: sudbina Macbetha gledaocu omogućava da vidi kako je to kada se hrabar,
odan čovjek, pretvori u ubicu, međutim, slika Macbetha jeste i slika čovjeka
koji polako umire, baš kao u srednjevijekovnom moralitetu, čovjeka kojem se prvo
gase sve „više funkcije čovječnosti“ – savjest, moral, prosuđivanje i on prvo
postaje zvijer, a potom umire, kao zvijer satjerana u svoj brlog. J. A. Bryant
u svojoj knjizi Hippolyta's view-some Christian
aspects of Shakespeare's plays, pozivajući se na W.C.Curry, kaže kako bi se mogla istraživati progresivna
degeneracija lika Macbetha sa tačke gledišta srednjovijekovne teologije[2]. Prisjetimo se da je moralitet
srednjovijekovna dramska forma koja „ilustrira prolaznost ovozemaljskog života
i ljudsku sklonost ka grijehu, koja ga navodi da poklekne iskušenjima ovog
svijeta i time smanji svoje šanse za spasenje i vječni život“[3].
To je
Macbeth – čovjek koji je pokleknuo iskušenju vlastohleplja i makijavelizma. Macbetha
Šekspir u početku opisuje kao izuzetnog i hrabrog ratnika, Tana od Glamisa,
koji u službi škotskog kralja Duncana brani kraljevsto u ratu Škota i
Norvežana. Macbethova hrabrost je odlučila bitku protiv vojske koju je
predvodio izdajica kralja, Tan od Cawdora, Macdonald. Nakon smrti Macdonalda,
Macbeth dobija titulu Tana od Cawdora te još nešto – predskazanje vještica da
će postati kralj Škotske, ali i da će loza njegovog najboljeg prijatelja Banka,
a ne njegova vlastita, biti ta koja će ga
naslijediti.
Također,
Macbeth osjeća prirodnu odvratnost prema
ubistvu i mora da učini veliki napor da bi prigušio savjest, a zadovoljio svoje
vlastohleplje[4], kada
ubija Duncana. Macbeth ima savjest i njegov odnos spram ubistva je jasan iz
Macbethovog monologa u kojem govori da, kada bi ubistvo kralja rezultovalo
preuzimanjem titule, tada bi Macbeth žrtvovao svoje spasenje („tad
život/Pregoreo bih zagrobni, u Čin I,
scena 7).
Predskazanje
vještica, ta „buba u uhu“ koja mori Macbetha, stvara raskol u junaku. Ipak, on
mjeri sve pro i contra čina koji morao biti učinjen da se proročanstvo obistini.
Macbeth je uvidjeo da se prvo proročanstvo obistinilo – postao je Tan od
Cawdora. Ako se obistinilo prvo proročanstvo, zašto ne bi i drugo? I, zašto ne
bi i treće – proročanstvo da će nasljednici Bankovi naslijediti Macbetha, a ne
njegova vlastita krv. Titula Tana od Cawdora je časno stečena – odanošću i
hrabrim bojevanjem. Također, stečena je aktivnim Macbethovim učešćem, što
nagovještava da mora postojati i aktivno učešće da bi se ostvarilo i drugo
proročanstvo. Vrlo je interesantno primijetiti kako su ova proročanstva, upravo
stoga što zahtijavaju aktivnu participaciju subjekta, vrlo čudna – u grčkoj
mitologiji ono što je zapisano se dešava samo od sebe, tačnije, voljom bogova.
Ako je volja bogova da Edip ubije oca, ništa što se učini kako bi se to
spriječilo nema efekta. Međutim, Tan od Cawdora može postati kraljem Škotske
jedino ako kralj Duncan umre i ako se rastjeraju njegovi nasljednici, sinovi
Malcolm i Donalbain. Jedino Macbeth želi postati kraljem i jedino on može ubiti
Duncana ili, kako je to sad moderno reći, koristeći kriminalističku
terminologiju, jedino Macbeth ima motiv.
Ipak,
Macbeth mora biti gurnut u tu provaliju. Ako su mu vještice ubacile bubicu u
uha, onda je Lady Macbeth ta koja ga gura u umorstvo. Čitajući pismo Macbetha u
kojem je izvještava o bitci i proročanstvu, Lady Macbeth shvata da želi biti
kraljica, ali, istovremeno, zna kako je njen suprug nedovoljno rđav da se taj
san ostvari:
Ali ja se /Prirode tvoje bojim: prepuna
je/ Mleka dobrote čovečanske da bi/ Najprečim putem udarila.Ti/ Za veličinom
čezneš, častoljublja / Ima u tebi: ali nemaš one/ Rđavštine što treba da ga
prati. (Čin I, scena 5)
Može li
biti boljeg opisa Macbetha?
Lady
Macbeth je ona koja gura Macbetha u ubistva. Ona mu govori, u istoj sceni, da
bude „k'o cvet bezazlen“, ali i zmija.
Poznavaoci Šekspira upravo za te riječi Lady Macbeth smatraju da su
referenca na slučaj Barutne zavjere.
Dakle,
stvoreni su moćni vanjski podsticaju - vještice i Lady Macbeth - da se
obezbijede uslovi za identifikaciju sa Macbethom, uprkos tome što on postaje
zao. U osnovi, Šekspir ovdje također varira jednu od najstarijih priča, priču o
Istočnom grijehu, tj. priču o tome kako žena nagovori muža da idu u
jabuke. Naravno, Biblija obiluje temama
žena koje su nagovorile muško da učine strašnu stvar, sve zbog malo strasti,
malo životinjskih apetita, malo naklonosti – sjetimo se Jezabel, koja Ahaba
nagovori da se odrekne vjere u Jahva (spominjanje boga pod ovim imenom je
strogo zabranjeno u judaizmu, te se smije reći samo Adona, El Shadai ili
Elohim!), sjetimo se Dalile koja Samsona lišava snage, sjetimo se Salome koja plesom oduševi kralja i za nagradu zatraži
glavu Ivana/Jovana Krstitelja. Taj će se motiv u poznijoj književnosti razviti
u motiv femme fatale, ali vratimo se
Macbethu.
Macbeth,
ubijajući Duncana u dvom dvorcu, čini dva grozna izdajstva i krši hrišćanski
zakon. Duncan je njegov vladar, ali i njegov gost. Macbeth ubistvom Duncana
krši ovozemaljski zakon, ali, što je još gore, krši i nepisani nebeski zakon,
koji kaže da se onaj koji ti prespava pod tvojim krovom mora ugostiti i
štititi. Taj zakon je stariji od zakona odnosa podanika i kraljeva i možemo ga
na više mjesta vidjeti i u grčkoj mitologiji i epovima (Odisej kao lutalica
inkognito dolazi u vlastiti dom, gdje ga primaju kao stanca, ne prepoznavši ga,
bogovi se prerušavaju u putnike namjernike koji propituju da li ljudi poštuju
božanske zakone). U isto vrijeme, ubistvo Duncana je i najhrabrija stvar koju
Macbeth čini i penje se društvenom ljestvicom. S obzorim da postoji okvir
proročanstva vještica i nagovori Lady Macbeth, ne može se baš reći da Macbeth
uzima svoju sudbinu u svoje ruke, ali, da – on mijenja tok svoje sudbine.
Međutim, paranoja da će se ostvariti i drugo
proročanstvo tjera Macbetha da počini još jedan zločin koji se praktično može
svesti na bratoubistvo, jer Banko Macbethu dođe kao pobratim u boju. Zapravo,
ubistvo Duncana Macbetha baca u perpetum
mobile, lanac ubistava. Ne treba smetnuti sa uma da Macbeth naređuje i
ubistvo Fleansa, Bankovog sina, ali dijete uspije pobjeći od krvnika. Šta je
drugo moguće vidjeti u ovom motivu, do Heroda koji zbog proročanstva naredi
masovna umorsta novorođenčadi u Betlehemu?
I kada Macbetha nečista savjest počne opsjedati (kao Bankov duh) , on
shvata da mu niko više ne može pomoći i odlazi vješticama, koje mu, preko
prikaza kao posrednika, predskazuju kako ga neće ubiti niko ko nije od žene
rođen, ali i da se čuva Macduffa, Tana od Fifea te da Macbeth neće okončati
vladavinu sve dok se Birnamska šuma ne pokrene. Uprkos tome što mu se ova
proročanstva čine smiješnim, Macbeth naređuje masakr u dvorcu Macduffa, jer se
duboko u sebi boji snage proročanstva i u tom strahu vidimo onu trunku
čovječnosti u Macbethu, jer se boji
onoga što nije od ovog svijeta. Međutim, u tom čovječijem strahu, Macbeth
postaje zvijer, gasi većinu svojih ljudskih osobina. U tom masakru ubiju
Macduffovu djecu na oči njihove majke, a potom pobiju sve u dvorcu. Premda ovaj
zločin Macbeth ne čini svojom rukom, kao, uostalom, ni ubistvo Banka, ovo su
njegovi najstrašniji, kukavički zločini.
Da li je
Macbeth odista častan čovjek kakvim ga Šekspir pokušava predstaviti, a koji
zaglibi u blato iskušenja ili u njemu čuči imanentni trn zla? Kako je moguće da
takav čovjek počini takve grozote? Zapravo, Macbeth ni ne zna da ima potencijal
da ubije Duncana sve dok ne dođe do njegove postelje i ne zarije mu nož u
tijelo. Jedino Lady Macbeth vidi taj potencijal u njemu i podtrehuje ga da
učini nešto što bi njima dvoma obezbijedilo viši društveni status i moć. U
čovjeku je skriveno i dobro i zlo, vrlina i grijeh, i do trenutka smrti, čovjek nije formiran,
krut identitet ili kako to Sofokle govori kroz hor: „zato nikog , dan dok onaj
posljednji ne dočeka, neću proslavljati kao srećna“[5].
Macbeth
je, prije svega čovjek, a čovjek je sklon iskušenjima. Nije svetac, inače bio odolio
bez puno vaganja. On je slab, ali je tragedija u tome što prekasno shvata svoju
slabost i svoje jake strane. Prekasno shvata kako smisao života nije u
gomilanju moći i stvari, onda kada gleda mrtvu Lady Macbeth, koju je osjećaj
krivnje („gubi se, prokleta mrljo“, V, 1) prognao u ludilo i, na
kraju, u smrt. Tada Macbeth govori ono čuveno (engleski original, jer nema
našeg prevoda ovog dijela koji može prenijeti savršenstvo ovih riječi):
Tomorrow, and tomorrow, and tomorrow,
Creeps in this petty pace from day to day
To the last syllable of recorded time,
And all our yesterdays have lighted fools
The way to dusty death. Out, out, brief candle!
Life’s but a walking shadow, a poor player
That struts and frets his hour upon the stage
And then is heard no more. It is a tale
Told by an idiot, full of sound and fury,
Signifying nothing. (V,5)
Shvatajući
besmisao svog života i života u koji nije upisano ništa drugo do pukih
ovozemaljskih potreba i težnji, Macbeth uviđa i nepodnošljivu težinu svoje
samoće. On je čovjek koji se usudio pogaziti ne samo ovozemaljski, nego i
božanski zakon, sve zbog varljivog obećanja da je sreća u moći. Tamo gdje je
volja za moć jedina sila, tu nema ljubavi, niti sreće. Bez nasljednika, bez
supruge, bez najboljeg prijatelja – tak i takav Macbeth je jedna od
najusamljenijih figura književnosti. U
trenutku kada čeka Macduffa i engleske plemiće koje predvode Malcolm i
Donalbain, Macbeth je slika i prilika najtužnijeg čovjeka, koji se pokušao
suprotstaviti nadzemaljskom i istoriji, jer upravo ove sile stoje nasuprot
njega u cijeloj njegovoj tragediji. Macbeth želi povlastice moći, ali mu
istorijski kontekst ne dozvoljava da svoju želju dovede do kraja i tu se
vraćamo na to da je sukob u ovom komadu u osnovi sukob između želja i
mogućnosti. Nadzemaljsko – Suđaje vještice pokreću dramu, ali ga istorija
dovršava, baš kao da je u Macbethu
Šekspir htio prikazati tu promjenu paradigme kada Dobri hrišćanski bog nestaje
polako sa scene, a racionalnost i renesansna shvatanja uvode novi način
promišljanja o mjestu čovjeka na ovom svijetu. Macbeth strada zato što želi
postati simbol (vlast), a ne biti čovjek. Umjesto čovjeka, Macbeth postaje
pozornicom. I sve to zato što je znao više nego što je smrtniku dozvoljeno da
zna. Istovremeno, tragedija Macbeth
je djelo koje secira uzroke zla u čovjeku i to iz nutrine samog zla.
Tragedija
leži između dva pola – tabua i ideala.
Jasno je
šta je tabu u Macbethu – kršenje
pisanog i nepisanog zakona, ljudskog i božijeg zakona zarad stjecanja moći i
vlasti, pri čemu upravo borba da se prijesto sačuva vodi Macbetha, nakon
proročanstva prikaza da se treba bojati Macduffa, da naredi pokolj Macduffovih,
što će biti Macduffov glavni motiv da ubije Macbetha. Macbeth je svojim
postupcima uništio sve ono što bi ga moglo spasiti od engleske vojske i
istorijska je neumitnost da će biti ubijen. Međutim, šta je sa idealom u ovom
djelu? Kako tražiti ideal u anti-junaku? Prvo, pokazano je dokle to čovjek može
ići u svojim težnjama i željama i šta će se dogoditi ako ide tamo gdje nije za
čovjeka. Drugo, ne treba zaboraviti da je Lady Macbeth našla mir u smrti, nakon
epizoda strašnog ludila u kojima pokušava saprati ruke od krvi ( opet pozivanje
na motiv iz Biblije, Pontije Pilat), što govori da ima svijest o svojoj tragičkoj
krivici. Treće – Bankov sin preživi. Fleans je dijete koje nikome nije ništa
naudilo, nije nikoga ubio, čist je i on je taj koji će postati kraljem Škotske
prema proročanstvu i čija će se loza nastavti. I posljedne – treba se zapitati
zašto Macbeth uopšte posluša Lady Macbeth? Zašto joj nije rekao da umukne i ne
truća gluposti? Možda zato što beznadežno voli i čini grozne stvari kako bi
je pokušao urećiti, ne znajući da to to nije put do sreće. Kako to sam Macbeth
kaže u Čin 2, scena 3, kada opravdava što je ubio Duncanove stražare: „razum
moj pretekla je plahost ljubavi moje žestoke“. U originalnom tekstu stoji
„outrun reason“(„preteći razum“) što Bryant u svojoj knjizi objašnjava preko
rada Francisa Fergusona: to znači narušiti zakone prirode i preći u svijet koji
je sa jedne strane omeđen iracionalnom tamom Pakla i nad-razumskom milošću
vjere[6],
tj. omeđen tabuom i idealom.
Uprkos
tome što religija, kao centralna paradigma i zakon, polako napušta scenu
Šekspirove Evrope i to Šekspir osjeća, ova epoha je, kako to Kommerell ističe
raspravljajući o Lessingu i Lessingovoj epohi, ipak poštovala ideale i stavove
te je tragedija bila poželjna umjetnička forma. „Snage vremena“, piše
Kommerell, „koje stvaraju ideale, dijalektičko-vaspitne snage vremena,
prihvataju tragediju kao mogućnost koja mnogo obećava“[7].
Drama je bila ( i mogla biti) vaspitna, jer je pokazivala šta se ne smije
učiniti i šta treba učiniti – tabu i ideal. Tragedija je duševna borba i nisu
potrebni masivni kantari da ova borba prevagne u koristi jedne ili druge
strane.
[1] U prevodu Velimira Živojinovića, Celokupna
dela Viljema Šekspira, knjiga peta, Kultura, Beograd, 1966.
[2] J.
A. Bryant, Hippolyta's view-some
Christian aspects of Shakespeare's plays, Kentucky University Press, 1961.,
str. 153 (link: https://archive.org/stream/hippolytasviewso012763mbp#page/n169/mode/2up/search/Macbeth)
[3] Prevedeno iz Sanja Šoštarić, English Literature to 1500, Univerzitet
u Sarajevu-Filozofski fakultet u Sarajevu, Sarajevo, 2009. str. 143
[4]
Veselin Kostić, Engleska književnost 1, Svjetlost Sarajevo, str. 236
[5] Sofokle, Kralj Edip, 1515
[6]
prema J. A. Bryant, Hippolyta's view-some
Christian aspects of Shakespeare's plays, Kentucky University Press, 1961.str
154 (link: https://archive.org/stream/hippolytasviewso012763mbp#page/n171/mode/2up/search/Macbeth),
[7] Max Komerrell, Lesing i Aristotel, Dnevnik, Novi Sad, 1992. str 40.
Nema komentara:
Objavi komentar