Uvod
Vrijeme u kojem mi živimo može gledati na postmodernizam
sa izvjesnim otklonom – otklonom koji još uvijek nije dovoljan da sagledamo ovu
pojavu objektivno, ali upravo ta manja istorijska distanca nam omogućava da o
postmodernizmu i postmodernom promišljamo kao o nečemu relativno svježem u
istoriji književnosti. Možda je vrijeme u kojem živimo upravo idealno za
izučavanje ovog fenomena u književnosti.
Pojava novog načina pisanja, proglašenje smrti autora,
eksperimentisanja sa pisanjem, naročito pisanjem romana, nova terminologija
donijele su konfuziju. Paralelno postojanje termina „postmoderno“,
„postmodernizam“ i „poststrukturalizam“, kao neke vrste sukcesora termina
„moderno“, „modernizam“ i „strukturalizam“ izazivaju zbunjenost i polemike, čak
i dan- danas, međutim, ono što je za nauku o književnosti još bitnije, postoje
i diskusije vezane za sam odnos modernog i postmodernog.
Termin „postmodernizam“, koji je imenica, u svjetlu
moderne teorije književnosti se odnosi na skup ideja koje pripadaju kako filozofiji,
tako i svim onim teorijama koje se bave proučavanjem određene estetske
produkcije – književne, vizualne, pa i muzičke te na samu umjetničku
produkciju. Tako imamo postmodernizam u književnosti, u slikarstvu, kiparstvu, arhitekturi, filmu,
muzici. „Postmoderna“ je, opet, termin kojim se označava epoha druge polovine
20.-og vijeka, epohe nakon Drugog svjetskog rata, atomske bombe, epohe koja je
prihvatila Opštu i Specijalnu teoriju relativiteta te Heisenbergov princip
neodređenosti (ključne postulate druge naučne revolucije), ali i kulturalni
eklekticizam i seksualnu revolucije 60-tih. Dakle i postmodernizam i
postmoderno doba su neka vrsta odgovora na sve ono što je moderna obećavala, na
pozitivizam, na vjeru da tehnologija može svijet učiniti boljim. Možda je
početak svega voga najavljen u bolnim Oppenheimerovim riječima, riječima iz Bhavagad Gite, kada je vidio šta je bio krajnji proizvod Manhattan
projekta :“Now, I am become Death, the
Destroyer of worlds“
Postmodernizam kao simptom modernizma
Razočarenje postmodernizma, koje se nalazi u srži odnosa
postmodernizma prema modernizmu, možda je najjasnije izrazio Jean-François
Lyotard, kada je rekao kako je posmodernizam nepovjerenje prema velikim
narativima, koje on naziva „metanarativi“, tj. svim onim velikim pričama koje
funkcionišu kao ideologije, nepobitne i neupitne stvari. Kako to piše Bran
Nicol, u svom tumačenju Lyotardove analize postmodernizma, The Postmodern Condition (Lyotard, 1979.), metanarativi su velike
priče koje leže u osnovi diskursa moderne religije, politike, filozofije i
nauke, odnosno, to su forme ideologije koje žele staviti pojedinca pod kontrolu
namećući lažni osjećaj totaliteta i univerzalnosti[1].
Međutim, postmoderni subjekt jednostavno više ne vjeruje
u metanarative – postmoderni subjekt shvata kako ne postoji određenost,
determiniranost ideja, ne postoji dogma, već samo bolje ili lošije
interpretacije. To, međutim ne znači da jedna objektivna istina ne postoji –
znači samo da su naše spoznajne mogućnosti limitirane i da ne možemo shvatiti
istinu u njenog objektivnosti. Postmoderni subjekt shvata kako se od istog seta
činjenica može ispričati i drugačija priča te je postmodernizam taj koji
dekonstruira ideologije. Ipak, treba naglasiti da ideologije nisu metanarativi
za one koji slijede te ideologije, već samo za one koji sumnjaju u istinitost
tih ideologija. Dakle, suštinski, postmodernizam pripada izgnanicima iz
ideologija, bilo da je izgnanstvo bilo voljno ili nametnuto. Možda je medijski
eksponiran slučaj romana Satanskih
stihova te Rushdijevog sematičkog igranja sa neupitnim činjenicama jedne religije
kroz paralelnu priču o Poslaniku jedan od najfrapantnijih primjera odnosa
ideologije i dekonstrukcije ideologije – Rushdie je morao pobjeći u Veliku
Britaniju nakon što je iranski ajatolah Homeini izdao fetvu osuđujući Rushdija
i njegovo djelo.
Međutim, dekonstrukcija metanarativa, odnos metanarativa
i ideologija, „nevjernika“ i „vjernika“[2]
nije ono oko čega se spore teoretičari književnosti. Uprkos istorijskoj
distanci sa koje se može jasnije govoriti o odlikama posmodernizma i djelima
postmodernizma, rasprave o odnosu modernizma i posmodernizma još su uvijek
aktivne. To ni ne čudi, jer je vrlo teško odvojiti modernizam, naročito visoki
modernizam od vrlo buntovničkog i olujnog mladog postmodernizma. Neki autori
žele za kraj modernizma uzeti godinu smrti dva velika autora modernizma – i
Virginia Wolf i James Joyce umrli su 1941., drugi smatraju da je ekplozija one
prve atomske bombe bačene na Hirošimu jauk kojim se rodio postmodernizam,
treći, naročito ljevičarski kritičari poput Frederica Jamesona stavljaju
postmodernizam u politički kontekst i govore o vezi kapitalizma, naročito
konzumerizma, sa pojavom postmodernizma.
Ovakva tumačenja početka postmodernizma i njegovog odnosa
sa modernizmom plod su zapadnocentričnog načina razmišljanja, koji ignoriše
postmodernizam na tlu današnje Rusije, koji se počeo rađati nekoliko decenija
nakon smrti Staljina, kada su se stvorili uslovi za promišljanje o socijalizmu
i komunizmu kao metanarativima, te je ruski postmodernizam dobio svoj zamah
osamdesetih i devedesetih godina, kada je posmodernizam Zapada već pomalo
utihnuo, a u vrijeme koje je svjedok pada Berlinskog zida i raspada Sovjetskog
saveza. Priroda ruskog toka posmodernizma osporava argument kako je
posmodernizam isključivo plod globalizacije i konzumerizma ili kako je to
reakcija na modernizam jer je ruski posmodernizam reakcija na
staljinistički i poststaljinistički totalitarizam
te soc-realizam. Jedan od najznačajnijih teoretičara ruskog postmodernizma,
Mark Lipovjecki, kaže kako je ruski postmodernizam, za razliku od zapadnog, bio
reakcija ne na modernizam, već na kulturalni monopol ljubimca totalitarističkog
sovjetskog komunizma – reakcija na soc-realizam te je ruski postmodernizam
nastojao na neki način „uskrsnuti“ modernizam[3]. Predstavnici
ovog postmodernizma su Venedikt Jerofejev, Saša Sokolov, Andrej Bitov (prva
generacija ruskih postmodernista, 70-te) Vladimir Sorokin, Viktor Peljevin i
Ljudmila Uljickaja (druga generacija ruskih postmodernista, 80-te i 90-te).
Također, postoji još jedna tendencija u postmodernizmu
koja se protivi zapadnocentričnom tumačenju ovog pravca - „istočni“ postmodernizam,
čiji je najbolji predstavnik već spomenuti Salman Rushdie. Naime Istok se dugo
vremena opirao romanu i opirao se modernoj misli te zbog toga na tlu Azije nema
proznih djela kakva su nastajala od 17. preko 18., 19. do 20.-og vijeka na
evropskom tlu. Azija, osim azijskog dijela Ruske imperije/SSSR-a nisu poznavale
roman kao formu – oni su se zaustavili na epu, na onom što smo nazvali
metanarativima, istovremeno pomno njegujući poetske vrste. Roman, ta skeptična i ironijska forma koja toliko godi
postmodernizmu, došao je na azijsko tle tek sa britanskom kolonijalizacijom.
Kada je Istok upoznao ironiju evropskog romana, stvorila se podloga da
odreaguje na vlastite mitove i metanarative, ali i da progovori o
kolonijalizmu. Rushdie je pisac indijskog porijekla, iz muslimanske porodice,
rođen te, za Indiju sudbonosne 1947. godine – godine kada Indija ponovo dobiva
nezavisnost i oslobađa se britanske kolonijalne vlasti te je samo takav pisac
mogao stvoriti romane poput Djeca ponoći,
Satanski stihovi ili Tlo pod
njenim nogama, koji su bogati motivima karakterističnim za postmodernizam,
ali i temama kojima se bavi postkolonijalna književnost.
Sve ovo je rečeno kako bismo mogli doći do zaključka da
je postmodernizam u različitim regijama nastao kao reakcija na različite
stvari, ali uvijek kao reakcija na metanarative, kao želja da se metanarativi
dekonstruišu. Naći metanarativ jedne civilizaciji i društva, znači naći i
okidač posmodernizma ako postoji u toj civilizaciji.
Modernizam se možda može opisati kao najviši stadij one
misli koja je počela sa Dekartom, a koja kao neki krajnji zaključak ima misao o
linearnosti razvoja društva i čovjeka. Modernizam je dogmatski tragao za
suštinama, dok posmodernizam ne haje za suštine. Međutim, postoji još nešto
- modernizam je imao neke tužne
istorijske konsekvence. Tvrtko Kulenović piše kako je modernizam u umjetnosti
vodio ka najusijanijim oblicima modernog svijeta, fašizmu, komunizmu i
američkom imperijalizmu[4].
Kada Kulenović napiše „najusijaniji oblici“ svakako misli na to da su ove
pojave – fašizam, nacizam, komunizam, imperijalizam vrste ideologija,
represivni režimi koji nude samo jedan pogled na stvarnost i cenzurišu svako
drugi oblik promišljanja o događajima i ljudima, o drugom i drugačijem. Jednom
riječju, ove pojave se hrane metanarativima. Također, Kulenović skreće pažnju
na to kako je gotovo nemoguće odvojiti moderno i postmoderno na općem planu od
modernog i postmodernog u umjetnosti iz čisto praktičnih istorijskih razloga[5] .
Naravno, postoje i autori, poput Bran Nicol, koji insistiraju na tome da se
termini i moderno postmoderno odnose na opšti plan, na epohu, a termini
modernizam i postmodernizam na umjetniko-kritičku tendenciju. Kada ovom nizu
termina dodamo još i poststrukturalizam, tako neodvojiv od postmodernizma i
potreban postmodernizmu, kao tendenciju u filozofiji i umjetničkoj kritici
20.-og vijeka koja se suprotstavlja strukturalističkim binarnim opozicijama,
jasna je samo jedna stvar – da je promišljanje o postmodernizmu vrlo zahtijevan
posao.
Ipak, interesantnije od odnosa ovih termina te diskusije
na temu njihove upotrebe, jeste odnos modernizma i postmodernizma.
Dakle, šta god mi identifikovali kao uzrok, okidač za
pojavu posmodernizma u nekom dijelu svijeta, ispostaviće se da je to reakcija
na neki, tom području svojstven metanarativ. Dakako da je postmodernizam složena
pojava i ne može se svesti na puku reakciju na metanarativ, ali njegova klica
leži u propitivanju monumentalnih, ustaljenih istina i u dijalogu sa i o Drugom.
S tim u vezi, mogli bismo reći kako je postmodernizam
simptom modernizma – bez obzira da li je to simptom zamora modernizma i
zasićenosti kulture visokim modernizmom ili je u pitanju „žal za modernizmom“
koji je prije vremena okončan stupanjem na političku scenu režima koji nisu
trpili avangardu, kao što je to bio slučaj u Rusiji.
Međutim, ovdje riječ „simptom“ ne treba shvatiti
doslovno, kao „znak za bolest“. Prije je to u ovom slučaju neka vrsta metafore
nego metonimije. Postmodernizam se naslanja na modernizam, ali i propituje sve
ono što je modernizam donio te uviđa kako je i modernizam vrsta ideologije te
da na neki način, nastavlja tradicije velikih priča.
Jako lijepu, uslovno rečeno „dijagnozu“ onoga što se
dogodilo sa modernizmom daje Umberto Eco u svojim postilama na Ime ruže. Eco kaže kako nas prošlost „uslovljava,
proganja, ucjenjuje“ te da je moderno, u svom najvišem stepenu – avangardi, ono
što raskida sa prošlošću, ali i da „dođe trenutak kada avangarda (moderno) ne
može da ide dalje jer je već proizvela metajezik koji govori o njenim nemogućim
tekstovima (konceptualistička umjetnost)“[6].
Međutim, postmodernizam ne odbija prošlost, ne ignoriše
je niti je se gadi. Postmodernizam rovi po prošlosti i traži onu varijantu
istine, onu verziju istine koja proistječe iz perspektive drugog, iz bogate
ironije i flertovanja sa psihoanalizom. Postmodernizam fikciju ne shvata kao
mimetički akt, podražavanje stvarnosti i tako konačno prekida sa tradicijom
realizma, koja se provlači i kroz modernizam, ma koliko modernizam to nijekao.
Postmodernizam istovremeno ima jedno teško breme– to je poetika doba koje je
izgubilo nevinost i teško je govoriti u takvom razdoblju. Ipak, postmodernizam
koristi ironiju više nego ijedno drugo razdoblje i tim ironijskim otklonom može
govoriti o prošlosti bez lažne nevinosti i licemjerstva.
Upravo koristeći ironiju, Umberto Eco može napisati roman
smješten u srednji vijek, upravo pomoću ironije Salman Rushdie može govoriti o
događajima u Indiji 1947. i može spominjati Indiru Gandhi, a Ishmael Reed može
napisati Mumbo Jumbo kao paralelnu
istoriju crne rase i voodoo religije. Naravno, ovo su samo neki od primjera
kako postmodernizam komunicira sa prošlošću koristeći ironiju.
Kritičari poput Jamesona i Eagletona, pak, napadaju postmodernizam kao pokret koji
pokazuje nostalgiju prema prošlosti. Međutim, Linda Hutcheon staje na stranu
postmodernizma kao tendencije koja nije nostalgična i podcrtava kako nostalgija
„podrazumijeva idealiziranje prošlosti ili obnovu prošlosti „ dok
„postmodernističko ironijsko promišljanje o prošlosti definitivno nije
nostalgično“[7].
Postmodernizam se kritički odnosi prema prošlosti koju
ponovo posjećuje te govori u pluralizmu kao onoj pravoj istini, dok pokušava
izbjeći apsolutizam i dogmu. Prema Derridi, postmodernizam bi bio odgovor na
imperijalizam logosa, odnosno, na misao svojstvenu zapadnom svjetu kako je
„fonetsko pismo središte velike metafizičke, naučne, tehničke, ekonomske
pustolovine Zapada“[8].
Istok, koji se oslobodio kolonijalizma, Zapad, umoran od
logocentrizma, i Rusija, u kojoj je modernizam nasilno prekinut, pa ga je
morala stvarati iznova, stvorivši nešto što nikako nije mogao biti modernizam –
sve te regije bile plodne doline za nastanak i širenje postmodernizma.
Ipak, političko-socijalna situacija nije jedina utjecala
na stvaranje i razvoj ovog pravca. Treba imati na umu kako je naučno-tehnološki
razvoj, naročito onaj u oblasti kompjuterske nauke i biologije doveo do nekih
spoznaje koje su neminovno uzdrmale modernizam i postamente na kojima je on
stajao. Otkriće replikacije DNK – otkriće da kȏd sam sebe može replicirati i da
je uklonjena razlika između originala i kopije te da taj proces omogućava
život, ali i spekulacije iz domena teorijske fizike o našem svemiru kao
hologramu, kao replici i simulacije nečega, su naučni koncepti vrlo bliski
Baudrillardovom terminu „simulakrum“. Također, devedesetih smo svjedočili
nastanku virtuelne realnosti, koja je za neke već sad postala dio svakodnevice.
Zapravo, Bauldrillard govori o tome kako mi pristajemo na ideju simulacije u
kojoj original zamjenjujemo kopijom i ta nam je kopija čak draža nego prava
stvar. Zapravo, on eksplicitno kaže kako danas, u našem svijetu, „simulacija
nije više predstava neke teritorije, nekog referencijalnog bića, neke supstance
već je simulacija proizvodnje, pomoću modela, nečeg stvarnog bez porijekla i
stvarnosti, nečeg nadstvarnog“[9].
Simulakrum više nije znak, nije ni simbol – simulakrum je
prava stvar, original, kao što replicirana kopija DNK u novonastaloj stanici
više nije kopija, nego je prava stvar, DNK te stanice bez koje ona ne može
bivstvoati.
Tu je i treća stvar koja je potpomogla nastanak
postmodernizma, a koja također svjedoči o prirodi postmodernizma kao simptoma
modernizma – postrukturalistička postfrojdovska psihoanaliza čiji je korifej
svakako bio Jacques Lacan. Utjecaj Lacanovih predavanja nalazimo u
postmodernizmu kroz propitivanje čvrstoće onoga što nazivamo identitet, stanja za koje je modernizam
dobrim dijelom vjerovao kako je nepromjenljiv i utisnut. Ipak, Lacan govori o
tome kako mi deriviramo svoj identiet
prema našoj poziciji u onome što Lacan naziva „simboličkim poretkom“, a
koji je praktično sinonim za jezik. Zapravo, naš identitet je određen našim
upisivanjem u svijet jezika, ali svaka promjena naše pozicije u tom simboličkom
poretku mijenja i naš identiete. Zapravo, identitet je fluidan, a ne
monumentalan. Istovremeno, upisivanje u simbolički poredak znači i odvajanje
selfa od poretka od potreba tijela – onog iskonskog. Te potrebe tijela Freud je
nazivao idom, ali, uprkos tome što je
naslutio neke stvari koje je Lacan poslije objašnjavao, Freud je i dalje
razmišljao strukturalistički, „moderno“ i paradigma vremena u kojem je živio
nije mu dozvolila da spozna kako je identiet fluidan.
Zapravo, potrebno je realno-id držati malo „podalje“ na
lancu i čitav svijet u kojem živimo neki teoretičari lakanovske psihoanalize,
kakav je Slavoj Žižek, smatraju fikcijom stvorenom da bi se ono tjelesno
(realno) držalo pod kontrolom.
Spoznaja o fluidnosti identiteta je, uz Lyotardovu ideju
metanarativa, ona prava, originalna ideja svojstvena samo postmodernizmu.
Postmodernizmu se često spočitava kako koristi ironiju,
kao da je ironija izum samo ovog pravca. Dvostruko kodiranje , skepsa,
odbijanje da se nešto shvati zdravo za gotovo, otklon prema fenomenu
sveznajućeg pripovjedača, tako karakterističnom aparaturom realizma – sve se to
desilo još u modernizmu. Sama ironija te smjehovna kultura prisutne su u romanu
još od 17. vijeka. U čemu je onda vandrednost postmodernizma, šta je to što ga
odvaja od modernizma, šta je to što posmodernizmu daje taj epitet „simptoma“
modernizma i odgovora na modernizam?
Kritičari koji su naklonjeni postmodernizmu, kakvi su
Hutcheon i Nicol, ističu kako su svjesni da ironija nije izum postmodernizma.
Međutim, Nicol objašnjava kako je „postmodernistički stav pretežno ironičan“[10]
odnosno, da nikada prije nije bilo toliko ironije u književnosti. Postmodernizam
se od svojih prethodnika razlikuje po stepenu
prisutnosti određenih svojstava, kao što je ironija. Nicol se slaže sa Hutcheon
u njenoj tvrdnji kako je postmodernizmu imanentno svojstvena dvostrukost
značenja kada ona kaže da postmodernizmu više stoji logika „ i... i“ nego
„ili...ili“[11].
Hutcheon uviđa kako je postmodernizam, kao niti jedan
pravac prije u umjetnosti, paradoksalan u svojoj težnji da promišlja o samom
sebi (self-reflexive) i parodira, a
da se u isto vrijeme nastoji etablirati u nečemu što ne trpi ni refleksiju ni
parodiju: u svijetu istorije[12],
tako što ide u prošlost i traži alternativne priče te promišlja o prošlosti kao
što to ni jedan pravac prije nije činio.
Uvidjevši gdje i kako modernizam griješi – da identitet
smatra nepromjenljivom strukturom, slijepo, bez propitivanje vjeruje u
linearnost i priklanja se logocentrizmu, postmodernizam je, obilatim
korištenjem ironije i dijalogom sa Drugim, propitivao istoriju bez osvrtanja na
dijalekticizam, koji je još prisutan u modernizmu te je tako porodio niz djela
visoke estetske vrijednosti i unio tako potrebnu svježinu u svijet zamoren
produkcijom koja je bila sama sebi svrhom, u kojoj je forma najednom postala
važnija od sadržaja.
[1] Prema Bran Nicol, The Cambridge Introduction to Postmodern fiction, Cambridge
University Press, 2009., str. 11
[2] Naravno, samo
uslovno: nevjernika u velike priče i onih koji u velike priče vjeruju
[3]Prema Mark Lipovjecki, Estetski kod ruskog
postmodernizma: http://cdclv.unlv.edu//archives/nc2/lipovetsky_pm.html
[4] Prema Tvrtko Kulenović „ 'Moderno' i
'postmoderno'“, Izraz, juli-decembar
2006. 129-138, str. 130
[5] Prema Tvrtko Kulenović „ 'Moderno' i
'postmoderno'“, Izraz, juli-decembar
2006. 129-138, str. 131.
[6] Umberto
Eco, postile uz Ime ruže, „Postmoderna, ironija, dopadljivost“, Ime ruže, Plato, Beograd, 2008.
str. 531
[7] Linda Hutcheon, A Poetics of Postmodernism, History, Theory,
Fiction, London and New York: Routledge, 1988. Str. 39.
[8] Jacques
Derrida, Razgovori, Književna zajednica, Novi Sad, 1993. str. 9.
[9] Jean
Baudrillard, Simulakrumi i simulacija, Svetovi, Novi Sad, 1991. str. 5,
podvukla Jelena Kalinić
[10] Bran Nicol, The Cambridge Introduction to Postmodern fiction, Cambridge
University Press, 2009.,, str.13
[11] Bran
Nicol, The Cambridge Introduction to
Postmodern fiction, Cambridge University Press, 2009. str. 31
[12] U
originalu: “intensively self-reflexive and parodic, yet it also attempts to
root itself in that which bot reflexivity and parody appear to short-circuit:
the historical world” Linda Hutcheon, A Poetics of Postmodernism, History,
Theory, Fiction, London and New York: Routledge, 1988., x
Nema komentara:
Objavi komentar