Priča Patriotizam Yukio
Mishime prati zadnje dane poručnika japanske carske vojske, Shinija Takeyame, i
njegove mlade supruke Reiko. Okvir priče čini pokušaj vojnog puča 26. februara 1936., poznat u modernoj
japanskoj istoriji kao Ni Ni Roku. Neki
od najbližih prijatelja i saradnika mladog poručnika Takeyame su upleteni u
pokušaj svrgavanja vojnog vrha carske vojske i on se nalazi rastrzan između
odanosti prijateljima i odanosti državi. Kako bilo koji izbor za Takeyamu znači
da će izdati nešto što mu mnogo znači, on posljednji put poteže bushido kodeks
i odlučuje izvršiti ritualno samoubistvo, seppuku
odnosno, harakiri.
Za ovu Mishiminu priču neophodno je poznavati kulturološki kod
Japana, koji pokreće junake da počine samoubistvo. Oni se niti u jednom trenutku
ne kolebaju šta im je činiti. Poput junaka grčke tragedije, oni rade ono što se
mora, jer društveni i kulturološki kodeks njihove zemlje to tako propisuje.
Moralna ocjena likova u
pogledu sopstvenih pobuda potpuno je jasna i dosljedna. Oni osciliraju između
nagona i osjećaja, ali rješenost da suspregnu osnovni nagon–nagon za održanjem
života, ostaje nepokolebljiva. Ličnost se raščlanjuje, ali i Shinyja i Reiko znaju
svoje motive. On je u raskolu između privrženosti carskoj vojsci, svog dubokog
patriotizma i prijateljstva. Jedini
način da ne oskrnavi ljubav prema domovini, a da pri tome ne ubije prijatelje
jeste da izvrši ritualno samoubistvo.
Ona, Reiko, ima jedan
jedini motiv, ali to nije patriotizam–njen motiv je ljubav prema mužu, odanost
prema životnom partneru i rješenost da ga u svemu prati. Za Zapadno društvo
danas ova odanost supruge koja je jedva pozavala supruga, budući da su se
brakovi ugovorali, a supružnici istinski upoznavali tek nakon vjenčanja, jeste
neobična. Ali, kao što je čast za muškarca bila biti lojalan državi, tako je čast
za ženu bila biti lojalna suprugu. Nevjera, kako tjelesna, seksualna, tako i
duhovna, u Japanu je najveća sramota za ženu. Nevjerne supruge su bile
stigmatizirane u društvu i bilo im je gotovo nemoguće povratiti čast.
Psihologija nas je naučila
da su osjećaji dvostrani i da moramo analizirati podijeljenu prirodu svih
duševnih stanja. Ritualno samoubistvo se u Japanu ocjenjuje kao najviši moralni
potez. Shiniya i Reiko nemaju moralnih dvojbi i slojeve njihove psihologije
treba tražiti mnogo mnogo dalje od toga da li se oni žele ubiti ili žele
živjeti, jer je odgovor na ovo pitanje jasan.
Ritualna ubistva nalažu da
ljudi koji to čine ostave oproštajno pismo iza sebe. U pismu poručnika Takeyame
pisalo je „Živjele carske trupe“, dok je u Reikinim pismu stajalo kako se
izvinjava roditeljima što je odlučuila da umre prije njih i da je to čini rđavo
kćerkom te „Dan koji je suđen vojnikovoj ženi, došao je“. Oba oproštajna pisma
su puna časti i, sa aspekta japanske kulture, visoke moralnosti. Međutim, ipak
između ova dva pisma postoji jedna mala razlika–poručnik Takeyama naglašava da
to čini zbog osjećaja časti, patriotizma, za Cara. Njegov razlog za samoubistvo
je to što shvata da ne može ostati čista obraza na svom putu građenja karijere
i uspijeha. Reikin razlog je nešto drugo – sreća. Ona to čini jer je dužnost
supruge da usreći supruga i da ga ne izda. U trenutku kada je bilo potrebno da
ga usreći tako što će počiniti jigaki–verziju
seppuku za žene, u kojem žena sebi sabija bodež u vrat– ona to i čini.
Ipak, ako pažljivo čitamo,
možemo naći jedan nagovještaj kolebanja unutar Reiko. To je trenutak kada ona
posmatra figurice životinja i one joj se učine tužnim. Reiko tada zapravo
projicira svoju tugu i strah od neizbježne smrti na figurice, koje zapravo
otjelotvoruju ono što bi, prema psihoanalizi, donio san – potisnutu želju za
životom. San uprizoruju neizrečene riječi, ali im se ne pokorava. Ako se držimo
teze da ova projekcija na figurice ima
funkciju sna, a da je san, prema Freudu, slikovno pismo (Bilderschrift), dolazimo do tumačenja da Reiko vidi vlastitu tugu
materijaliziranu na objektima koji je okružuju. Značenje ove projekcije nikada
nije doživljeno u svijesti, jer da jeste, Reiko bi odabrala život. A to ona ne
može, jer bi izdala supruga i bila osramoćena, pa stoga želju za životom
potiskuje u podsvjesno.
Pošto su potpuno ukrotili
nagon za samoodržanjem, odlučili da urade ono što se mora uraditi i izvršili
pripreme za to, Reiko i Shiniya čine jedino što se u tom trenutku može i treba
učiniti–vode ljubav, jer im je to posljednji put da to čine. Rijetko je gdje
veza između kreativnog erosa i tanatosa koji ga suspreže tako očita i bukvalna
kao u ovoj Mishiminoj kratkoj priči. To je eros iz kojeg neće nastati ništa
novo, osim potvrde supružničke lojalnosti i riješenosti da ne izdaju jedno
drugo. Svijest o nemogućnosti da se iz te erotike i seksualnog čina išta
stvori, jer sutra ne postoji, izoštrava čula mladog para i čini nam se da ih
smrt koja im visi nad posteljom tjera da maksimalno uživaju u ovom činu i
tjelesnosti onog drugog. Oni su duboko zajedno, i u seksualnom činu i u smrti.
Oni postaju hipnotisani jedno drugim, ljepotom kože, kose, dodira i reakcijom tijela
onog drugog. Smrt je tu i nema potreba za potiskivanjem želje, vremena za
sublimaciju više nema. Sublimiranje želja se dogodilo davno, onda kada je
Shiniya odlučio da postane vojnik i svoju energiju usmjeri o u karijeru i
vojnički uspjeh, a Reiko je ona koja ga prati na njegovom putu, ona koja čini
sve za sreću.
Seks je ovdje istovremeno
i kratkotrajna odgoda smrti i njena potvrda, što vezu između dvije suprotne
sile, erosa i tanatosa, čini još upadljivijom i stravičnijom.
Nema komentara:
Objavi komentar